fbpx

Cultuur in het speciaal (basis)onderwijs

Dat ook het cultuuronderwijs binnen het speciaal (basis)onderwijs een andere aanpak vraagt dan in het reguliere onderwijs behoeft geen uitleg. Maar hoe zorg je voor cultuuronderwijs op niveau voor deze doelgroep? Welke cultuuraanbieders kunnen je hierbij helpen en wat kan je als ICC'er verwachten van je leerlingen? Plein C start in 2020 een pilot speciaal voor ICC'ers in het speciaal (basis)onderwijs.

Het netwerk ICC speciaal

Het ICC Speciaal netwerk bestaat uit twee bijeenkomsten vol verdieping en vernieuwing, en tweemaal per jaar een digitale inspiratieboost in je mailbox. 

Twee keer per jaar versturen we de leden van dit netwerk een nieuwsbrief. Hierin vind je naast actualiteit op het gebied van cultuuronderwijs, ook informatie over de activiteiten van Plein C rond het speciaal (basis)onderwijs.  Ook de uitnodigingen voor de bijeenkomsten worden via deze lijst verstuurd.

Wil je niets missen? Meld je dan aan:
AANMELDEN NIEUWSBRIEF >

Van start: De kracht van verbeelding in het speciaal onderwijs

De allereerste bijeenkomst van het netwerk ICC Speciaal laat direct de meerwaarde van het netwerk zien: ‘Nu denk ik: waar zit mijn kracht binnen theater? In plaats van: dat kan ik niet.’ De energieke bijeenkomst werd erg gewaardeerd door de aanwezige ICC’ers.

De deelnemers ontdekten in een workshops van Saskia Pekelharing de effecten van verbeelding in de kunstlessen in het speciaal onderwijs, en gingen in speeddates in gesprek met aanbieders van educatieve programma’s speciaal voor het s(b)o.

‘Er was een hoop energie, ik heb veel geleerd van Saskia over haar ervaringen in het speciaal onderwijs. Ze lichtte mooi de praktijkvoorbeelden uit het onderzoek toe in een presentatie en met elkaar hebben we een workshop zelf mogen ervaren waarin de inzichten van het onderzoek waren verwerkt.’

Lees meer >

Gebarenliedjes

Theater