Voor of tegen? Cultuuronderwijs vreet energie

We leggen deskundigen een prikkelende stelling voor over cultuur(onderwijs) en vragen aan hen: ben je het hiermee eens of juist niet. Leuk om de verschillende uitleg te lezen, vinden we bij Plein C. Deze keer: Cultuuronderwijs vreet energie. 

Ilse Dekker (rechts) is ICC’er op Kindcentrum De Vaart in Heerhugowaard en volgt de Post HBO Cultuurbegeleider: “JA, wij werken als team hard aan procesgericht werken bij Beeldende Vorming, maar we hebben het nog niet volledig in de vingers. Werkdruk is echt een factor, waardoor nieuwe wegen in slaan met cultuuronderwijs soms net iets te veel energie vergt. Het voelt als iets wat er ook nog bij komt. Tegelijkertijd geeft cultuuronderwijs ook energie als het lukt de creativiteit van kinderen te stimuleren. Als ik bijvoorbeeld in een dansles kinderen uitdaag om bewegingen te bedenken en laat zien dat vallen ook een beweging is. Dan zie je dat kinderen enthousiast worden en volop mee durven doen. Dat is pure energie!” 

Lotje Pasteuning (links) is als ouder betrokken bij het cultuurbeleid op de Vondelschool in Aerdenhout en heeft daarvoor de ICC training gevolgd: “NEE, ik kan volmondig zeggen dat cultuureducatie juist veel energie geeft! Ik ben ervan overtuigd dat cultuuronderwijs onze kinderen creatiever en zelfs blijer maakt. Een creatieve geest helpt anders te denken: omdenken is fouten durven maken, het net even anders doen dan anders, out-of-the-box denken, vallen en weer opstaan. Het geeft waanzinnig veel energie om te  zien hoeveel we met cultuureducatie aan de kinderen mee kunnen geven. Maar een goed cultuurprogramma is niet gemakkelijk gemaakt, dus het vreet ook energie. Toch zeg ik: laat het vooral nog meer energie vreten, want wat hebben we cultuuronderwijs gemist de afgelopen jaren tijdens corona.”  

Dit artikel is verschenen in Prikkels, het leukste magazine over cultuur op school van Plein C en Kunst Centraal, jaargang 8, nummer 1. Het thema is ‘energie’. 

Volg Plein C ook op social media