fbpx

Techniek is een kans!

Terugblik inspiratiebijeenkomst De Beweging
Innovatieve technologie als inspiratie voor je vak
Vrijdag 25 januari 2019

In de Breitner Academie te Amsterdam hangt een creatieve en opgewonden sfeer. Gespannen studenten bouwen er vandaag hun exposities op ter voorbereiding op hun beoordeling. Te midden van dit alles nemen zo’n 35 vakdocenten deel aan de vijfde bijeenkomst van De Beweging.

Michiel Koelink (Coördinator ArtechLAB, Breitner Academie) maakt de deelnemers in zijn keynote enthousiast met tal van voorbeelden van kunstenaars die techniek en wetenschap toepassen voor het maken van beeldende kunstwerken en muziek. Van een muzikaal kunstwerk gemaakt met tennisbalkanonnen tot het 3D printen van slakkenhuisjes. Van bewegende mechanisme op het strand tot het creëren van een kunstwerk samen met een kunstmatig intelligentiesysteem.

Na iedereen nieuwsgierig gemaakt te hebben, zet Michiel de aanwezigen aan het denken door een aantal dilemma’s op tafel te leggen. Waarom zien we deze ontwikkelingen in de kunsten niet terug in het onderwijs? Leerlingen op het VMBO techniek leren tekenen, Informaticastudenten kunnen overweg met Photoshop en webdesign. Waarom zitten deze technieken niet in de kunstopleidingen? Kunst in examenvakken loopt terug en het aantal jongens op kunstopleidingen neemt af. Hoe kunnen we kunsteducatie aantrekkelijker maken voor een meer cognitieve diverse doelgroep?

“Wetenschap en techniek is een kans.” Stelt Michiel. Zo gezegd zo gedaan. Aan de slag dus. In twee groepen buigen de aanwezigen zich over de vraagstukken en de mogelijkheden om techniek te combineren met cultuuronderwijs.

Anouk Diepenbroek (Hoofd Educatie, Muziekgebouw en Bimhuis) en Michel Hogenes (Codarts, Hogeschool voor de Kunsten Rotterdam en De Haagse Hogeschool) nemen hun groep mee langs de verschillende mogelijkheden om met kinderen te componeren, langs de 21th century skills en het onderzoekend en ontwerpend leren. Vervolgens wordt er geëxperimenteerd met de instrumenten van SoundLAB (Muziekgebouw). In een ontwerpsessie bedenken de deelnemers nieuwe lessenreeksen waarin techniek en kunst samenkomt.

Michiel Koelink gaat met zijn groep aan de slag met het model voor authentieke kunsteducatie van Emiel Heijnen. Door het samenbrengen van de actuele kunstpraktijk, de culturele wereld van de leerling en lokale- en globale kwesties (wetenschap- en techniekproblematiek) kom je tot nieuwe lesopdrachten. Er ontstaan opdrachten als “Maak van een probleem een duurzaam product” of “maak met de hele klas een zelf spelend orkest”. Fantastische uitdagingen toch?

Na de workshops en ontwerpsessies is er ruimte voor uitwisseling en wordt er bij gekletst tijdens een borrel. Terwijl de studenten van de Breitner Academie hun exposities weer afbouwen en naar huis gaan, nemen ook de vakdocenten afscheid. Het resultaat van deze dag: Nieuwe inspiratie, ontwikkelmethodes en lesideeën om mee naar huis (en naar de klas) te nemen.

Volg Plein C ook op social media