Energieke kunst in de les (inspiratie)

Kunnen beelden bewegen? Hieronder vind je twee kunstlessen waarmee je met jouw leerlingen aan de slag kunt, een voor de onderbouw en een voor de bovenbouw.  

Onderbouw: de wonderschijf 

Vooraf 

Bekijk met je klas het filmpje ‘Thaumatrope’ van Bradleigh Utz op YouTube. Wat je hier ziet is een thaumatroop of wonderschijf. Die maakt van twee tekeningen één. Dit lukt doordat je de tekeningen op elkaar plakt en dan snel beweegt. Het is net of de vogel echt in het kooitje zit. De pompoen zit op de hand van Jack Skellington en de pinguïns bevinden zich ineens op televisie. Mooi staaltje gezichtsbedrog!  

Hoe maak je het? 

Geef elk kind twee precies even grote kartonnen rondjes en een satéprikker. Leg ook stiften in verschillende kleuren en verschillend materiaal klaar om te experimenteren: krijtjes, verf, stempels, gekleurd papier, etc.  

Elk kind verzint twee tekeningen. Je kunt bijvoorbeeld op de ene kant een vis tekenen en op de andere een kom. Of een vlinder en een bloem, Roodkapje en de wolf, een lachend en een boos gezichtje. Of rode lijnen en groene, gekleurde stukjes papier en zwart witte. Of… Verzin het maar! 

Plak de rondjes op elkaar en schuif de satéprikker ertussen, zodat de tekeningen aan het uiteinde van de prikker zitten. Neem het prikkertje tussen je platte handen en rol het heel hard heen en weer. Twee tekeningen worden…één!  

Bovenbouw: kleipoppetjes animeren 

Kleien 

Zoek op YouTube het animatiefilmpje ‘Tempera’ op van Liesbeth Worm. Bekijk met de klas goed de kleur, vorm en gezicht van de poppetjes. Hoe laten die hun karakter zien? Vervolgens klei je met Play-Doh je eigen karakter. Overdrijf gerust! Is jouw karakter stoer? Geef hem dan een grote borstkas! Is hij bang? Geef hem dan een dun lijfje met grote, holle ogen. Kijk ook goed hoe de ogen staan en wat voor mond je poppetje heeft. Hoe beweegt hij?  

Verhaaltje bedenken 

Wat gebeurt er als twee poppetjes elkaar ontmoeten? Er ontstaat een probleem! Ze krijgen ruzie, de een heeft iets dat de ander wil hebben, een van de twee wordt ziek. Maak groepjes van 3 leerlingen en bedenk samen een verhaaltje. Bedenk ook waar het verhaal zich afspeelt? Bouw in een doos het decor voor je filmpje. Kies de juiste kleur papier en plaats er klein speelgoed in.  

Filmen 

Zet de camera op een vaste plek voor het decor. Maak eerst 10 foto’s van het lege decor. Laat daarna een van de twee poppetjes in 12 stapjes van links in beeld naar het midden gaan. Maak van elk stapje een foto. Laat het poppetje in 20 stapjes iets doen, bijvoorbeeld springen, draaien of heel dik of dun worden. Maak van elk stapje een foto. Laat het andere poppetje in 12 stapjes van rechts naar het midden gaan. Fotografeer elk stapje. Jullie hebben bedacht wat er nu gebeurt. Maak 30 foto’s van het ontstaan van het probleem en 20 foto’s van de oplossing. Sluit af met 10 foto’s van het lege decor. 

Monteren en…voilà: een animatiefilmpje 

Zet alle foto’s in een mapje op de computer en geef die map een naam. Open iMovie (als je werkt met een iPad) of Windows Live Moviemaker (als je werkt met een Chromebook of laptop). Importeer de foto’s en zet ze op de tijdlijn. Voeg een titel en aftiteling toe. Alles naar wens? Druk dan op ‘exporteer’. Nu kun je de film overal afspelen! 

Deze twee kunstlessen staan in Prikkels, het leukste magazine over cultuur op school van Plein C en Kunst Centraal, jaargang 8, nummer 1. Het thema is ‘energie’. 

Volg Plein C ook op social media