fbpx

Voor de klas in het speciaal onderwijs

Informatie

Voor : ervaren cultuurdocenten
Datum : dinsdag 1, 15, 29 september, 27 oktober, 10 november en 8 december (14.00-16.30)
Kosten : € 450,- (i.p.v. € 600,- dankzij projectsubsidie Speciaal Verbeeld van het FCP)
Niveau : Post-hbo
Locatie : MOCCA Amsterdam
Duur : 6 bijeenkomsten en een stage
Download : Factsheet Voor de klas in het speciaal onderwijs
aanmelden Ik heb een vraag

Ben je een kunstenaar/docent die veel ervaring heeft met zelf lessen ontwerpen en lesgeven in het reguliere onderwijs en ben je geïnteresseerd in het werken met kinderen uit het speciaal onderwijs? Dan is deze nascholing iets voor jou. In zes bijeenkomsten leer je hoe het speciaal onderwijs in elkaar steekt en ontwerp je een lessenserie toegespitst op een doelgroep die je tijdens een korte stage in de praktijk gaat brengen. Je krijgt informatie over de verschillende clusters in het speciaal onderwijs, specifieke docentvaardigheden die je nodig hebt en je loopt een korte stage. Je wordt begeleid door een cultuurdocent met veel ervaring in het speciaal onderwijs.

Na afloop heb je praktijkervaring opgedaan in het speciaal onderwijs, ben je in staat om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de doelgroep en heb je geleerd hoe je kan differentiëren tijdens je lessen.

Opbrengsten

  • Je bent een goed toegeruste cultuurdocent die kennis heeft van het speciaal onderwijs en de lessen kan afstemmen op de behoefte van de leerling en de vraag van de school.
  • Na afronding van de nascholing ontvangt je een bewijs van deelname.

Instapeisen (aanbevolen)

  • Je hebt een afgeronde kunstvakopleiding of aantoonbare ervaring als cultuurdocent.
  • Je hebt ruime ervaring met het lesgeven aan groepen in het onderwijs.
  • Je hebt ervaring met het zelf ontwerpen van lessen.
  • Je hebt een sterke persoonlijke motivatie om te werken met kinderen uit het speciaal onderwijs.

Thema's

  • Structuur en organisatie van het speciaal onderwijs
  • De plaats van cultuur in het speciaal onderwijs
  • Verschillende soorten gedragsstoornissen
  • Klassenmanagement en specifieke docentvaardigheden voor het speciaal onderwijs

Tijdsinvestering

  • 4 bijeenkomsten van 2,5 uur, 2 bijeenkomsten van 3,5 uur
  • kennismaking met de leerlingen en de groepsleerkracht waar de cursist mee gaat werken 2 uur
  • uitvoering van 2 x 3 uur stagelessen op de school
  • 58 uur zelfstudie en huiswerkopdrachten

Naar behoefte kan de cursus eventueel in twee delen worden opgesplitst:

  1. 2 bijeenkomsten van 2,5 uur waarbij de nadruk ligt op de kennismaking met het speciaal onderwijs, de clusters en de speciale leerlingen.
  2. 2 bijeenkomsten van 2,5 uur en 2 bijeenkomsten van 3,5 uur, waarin de docenten lessen ontwikkelen en stage lopen in het speciaal onderwijs.

De module is ontwikkeld door Plein C en Stichting Tamino en wordt gegeven door Trudie Verhoeff als trainer en  Judith Vossen en Monique Rutgers als co-trainer.

crkbo instelling


Trainingen Plein C & COVID-19

  • Vanaf augustus 2020 starten wij weer met trainingen op locatie. Hierbij houden wij de RIVM richtlijnen en de 1,5 meter regel in acht.
  • Mochten de RIVM richtlijnen weer aangescherpt worden, dan zullen we per training afwegen welke onderdelen online voortgezet kunnen worden.
  • Onderdelen van de training waarvoor een online versie niet wenselijk of mogelijk is – denk aan stages en interactieve werkvormen - worden verplaatst naar een later moment in het jaar.
  • De kwaliteit van de training zal altijd leidend zijn in de te kiezen oplossing.
  • Heb je vragen over je training? Neem dan contact op met je trainer of Judithvossen@pleinc.nl

Contactpersonen

Judith Vossen

Ben je een kunstenaar/docent die veel ervaring heeft met zelf lessen ontwerpen en lesgeven in het reguliere onderwijs en ben je geïnteresseerd in het werken met kinderen uit het speciaal onderwijs? Dan is deze nascholing iets voor jou. In zes bijeenkomsten leer je hoe het speciaal onderwijs in elkaar steekt en ontwerp je een lessenserie toegespitst op een doelgroep die je tijdens een korte stage in de praktijk gaat brengen. Je krijgt informatie over de verschillende clusters in het speciaal onderwijs, specifieke docentvaardigheden die je nodig hebt en je loopt een korte stage. Je wordt begeleid door een cultuurdocent met veel ervaring in het speciaal onderwijs.

Na afloop heb je praktijkervaring opgedaan in het speciaal onderwijs, ben je in staat om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de doelgroep en heb je geleerd hoe je kan differentiëren tijdens je lessen.

Opbrengsten

  • Je bent een goed toegeruste cultuurdocent die kennis heeft van het speciaal onderwijs en de lessen kan afstemmen op de behoefte van de leerling en de vraag van de school.
  • Na afronding van de nascholing ontvangt je een bewijs van deelname.

Instapeisen (aanbevolen)

  • Je hebt een afgeronde kunstvakopleiding of aantoonbare ervaring als cultuurdocent.
  • Je hebt ruime ervaring met het lesgeven aan groepen in het onderwijs.
  • Je hebt ervaring met het zelf ontwerpen van lessen.
  • Je hebt een sterke persoonlijke motivatie om te werken met kinderen uit het speciaal onderwijs.

Thema's

  • Structuur en organisatie van het speciaal onderwijs
  • De plaats van cultuur in het speciaal onderwijs
  • Verschillende soorten gedragsstoornissen
  • Klassenmanagement en specifieke docentvaardigheden voor het speciaal onderwijs

Tijdsinvestering

  • 4 bijeenkomsten van 2,5 uur, 2 bijeenkomsten van 3,5 uur
  • kennismaking met de leerlingen en de groepsleerkracht waar de cursist mee gaat werken 2 uur
  • uitvoering van 2 x 3 uur stagelessen op de school
  • 58 uur zelfstudie en huiswerkopdrachten

Naar behoefte kan de cursus eventueel in twee delen worden opgesplitst:

  1. 2 bijeenkomsten van 2,5 uur waarbij de nadruk ligt op de kennismaking met het speciaal onderwijs, de clusters en de speciale leerlingen.
  2. 2 bijeenkomsten van 2,5 uur en 2 bijeenkomsten van 3,5 uur, waarin de docenten lessen ontwikkelen en stage lopen in het speciaal onderwijs.

De module is ontwikkeld door Plein C en Stichting Tamino en wordt gegeven door Trudie Verhoeff als trainer en  Judith Vossen en Monique Rutgers als co-trainer.

crkbo instelling


Trainingen Plein C & COVID-19

  • Vanaf augustus 2020 starten wij weer met trainingen op locatie. Hierbij houden wij de RIVM richtlijnen en de 1,5 meter regel in acht.
  • Mochten de RIVM richtlijnen weer aangescherpt worden, dan zullen we per training afwegen welke onderdelen online voortgezet kunnen worden.
  • Onderdelen van de training waarvoor een online versie niet wenselijk of mogelijk is – denk aan stages en interactieve werkvormen - worden verplaatst naar een later moment in het jaar.
  • De kwaliteit van de training zal altijd leidend zijn in de te kiezen oplossing.
  • Heb je vragen over je training? Neem dan contact op met je trainer of Judithvossen@pleinc.nl