fbpx

Training VTS

Informatie

Voor : cultuurprofessionals en leerkrachten
Datum : 27 oktober, 10 en 24 november en 8 december 2021
Tijd : 14.30 - 17.00 uur
Plaats : Stedelijk Museum Alkmaar
Kosten : € 450 per persoon*
Niveau : HBO
Aanmelden Ik heb een vraag

Basistraining Visual Thinking Strategies (VTS)

De methode Visual Thinking Strategies bestaat uit gesprekken over kunst met een groep. In een VTS-gesprek nodig je kinderen uit om op een open en gestructureerde manier te kijken naar en te denken over kunstwerken, ze leren betekenis geven aan wat ze zien. Ze ontwikkelen verder vaardigheden als luisteren, kritisch denken en (visuele) geletterdheid. Kinderen worden zich bewust van hun eigen kijk- en denkproces en ondervinden dat iedereen anders kijkt. Elke observatie doet er toe, er is geen goed of fout. De gespreksleider is geen bron van kennis maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon met open vragen.

Als VTS-gespreksleider leer je je bekwamen in een andere rol. Je leert dat je dienend kan zijn aan de groep terwijl je toch de regie houdt. Je hoeft geen kennis van kunst te hebben om een VTS gesprek te leiden. Je leert een gesprekstool hanteren die je ook op andere momenten kunt toepassen. 

De VTS basistraining is een tweedaagse training die desgewenst opgedeeld kan worden in vier dagdelen en is geschikt voor leerkrachten en vakdocenten.                                                        

In company teamtraining Visual Thinking Strategies (VTS)
De methode Visual Thinking Strategies bestaat uit gesprekken over kunst met een groep. In een VTS-gesprek nodig je kinderen uit om op een open en gestructureerde manier te kijken naar en te denken over kunstwerken, ze leren betekenis geven aan wat ze zien. Ze ontwikkelen verder vaardigheden als luisteren, kritisch denken en (visuele) geletterdheid. Kinderen worden zich bewust van hun eigen kijk- en denkproces en ondervinden dat iedereen anders kijkt. Elke observatie doet er toe, er is geen goed of fout. De gespreksleider is geen bron van kennis maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon met open vragen.

Als leerkracht/VTS-gespreksleider leer je je bekwamen in een andere rol. Je leert dat je dienend kan zijn aan de groep terwijl je toch de regie houdt. Je hoeft geen kennis van kunst te hebben om een VTS gesprek te leiden. Je leert een gesprekstool hanteren die je ook op andere momenten kunt toepassen.  De VTS training kan op maat gegeven worden.

Onderdelen van de training zijn: 

- 2 studiedagen (2 x 6 uur)
- 2 maal co-teaching in de klas per groep
- 2 maal een reflectiebijeenkomst met het team

*bij deelname aan een CmK project Noord-Holland. De training gaat door met 12 deelnemers.

Prijs voor deze in-company training is op aanvraag. Voor meer informatie mail Judith Vossen judithvossen@pleinc.nl

Trainingen Plein C & COVID-19

  • Onze cursussen worden gegeven volgens de op dat moment geldende RIVM richtlijnen
  • Mochten de RIVM richtlijnen weer aangescherpt of versoepeld worden, dan zullen we per training afwegen welke onderdelen offline & online voortgezet kunnen worden.
  • Onderdelen van de training waarvoor een online versie niet wenselijk of mogelijk is – denk aan stages en interactieve werkvormen - worden verplaatst naar een later moment in het jaar.
  • De kwaliteit van de training zal altijd leidend zijn in de te kiezen oplossing.
  • Heb je vragen over je training? Neem dan contact op met je trainer of Judithvossen@pleinc.nl

Contactpersonen

Judith Vossen

Downloads

Basistraining Visual Thinking Strategies (VTS)

De methode Visual Thinking Strategies bestaat uit gesprekken over kunst met een groep. In een VTS-gesprek nodig je kinderen uit om op een open en gestructureerde manier te kijken naar en te denken over kunstwerken, ze leren betekenis geven aan wat ze zien. Ze ontwikkelen verder vaardigheden als luisteren, kritisch denken en (visuele) geletterdheid. Kinderen worden zich bewust van hun eigen kijk- en denkproces en ondervinden dat iedereen anders kijkt. Elke observatie doet er toe, er is geen goed of fout. De gespreksleider is geen bron van kennis maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon met open vragen.

Als VTS-gespreksleider leer je je bekwamen in een andere rol. Je leert dat je dienend kan zijn aan de groep terwijl je toch de regie houdt. Je hoeft geen kennis van kunst te hebben om een VTS gesprek te leiden. Je leert een gesprekstool hanteren die je ook op andere momenten kunt toepassen. 

De VTS basistraining is een tweedaagse training die desgewenst opgedeeld kan worden in vier dagdelen en is geschikt voor leerkrachten en vakdocenten.                                                        

In company teamtraining Visual Thinking Strategies (VTS)
De methode Visual Thinking Strategies bestaat uit gesprekken over kunst met een groep. In een VTS-gesprek nodig je kinderen uit om op een open en gestructureerde manier te kijken naar en te denken over kunstwerken, ze leren betekenis geven aan wat ze zien. Ze ontwikkelen verder vaardigheden als luisteren, kritisch denken en (visuele) geletterdheid. Kinderen worden zich bewust van hun eigen kijk- en denkproces en ondervinden dat iedereen anders kijkt. Elke observatie doet er toe, er is geen goed of fout. De gespreksleider is geen bron van kennis maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon met open vragen.

Als leerkracht/VTS-gespreksleider leer je je bekwamen in een andere rol. Je leert dat je dienend kan zijn aan de groep terwijl je toch de regie houdt. Je hoeft geen kennis van kunst te hebben om een VTS gesprek te leiden. Je leert een gesprekstool hanteren die je ook op andere momenten kunt toepassen.  De VTS training kan op maat gegeven worden.

Onderdelen van de training zijn: 

- 2 studiedagen (2 x 6 uur)
- 2 maal co-teaching in de klas per groep
- 2 maal een reflectiebijeenkomst met het team

*bij deelname aan een CmK project Noord-Holland. De training gaat door met 12 deelnemers.

Prijs voor deze in-company training is op aanvraag. Voor meer informatie mail Judith Vossen judithvossen@pleinc.nl

Trainingen Plein C & COVID-19

  • Onze cursussen worden gegeven volgens de op dat moment geldende RIVM richtlijnen
  • Mochten de RIVM richtlijnen weer aangescherpt of versoepeld worden, dan zullen we per training afwegen welke onderdelen offline & online voortgezet kunnen worden.
  • Onderdelen van de training waarvoor een online versie niet wenselijk of mogelijk is – denk aan stages en interactieve werkvormen - worden verplaatst naar een later moment in het jaar.
  • De kwaliteit van de training zal altijd leidend zijn in de te kiezen oplossing.
  • Heb je vragen over je training? Neem dan contact op met je trainer of Judithvossen@pleinc.nl