fbpx

Omgaan met specifiek gedrag in het SO

Informatie

Voor : Kunstvakdocent beeldend met ervaring in het speciaal (basis)onderwijs
Datum : 1 en 29 november 2021 van 09.30-12.00 uur
Plaats : nog niet bekend
Kosten : €200,- per persoon
Niveau : Post-HBO
Aanmelden Ik heb een vraag

Veel kunstvakdocenten die werken in het speciaal onderwijs weten soms niet goed om te gaan met specifiek gedrag van leerlingen en ervaren dit gedrag als lastig. Ze voelen zich handelingsverlegen in situaties die voor hen onverwacht zijn en kunnen niet goed kunnen reageren op het gedrag van de leerling.  Ben je beeldend kunstvakdocent in het speciaal onderwijs en wil je meer inzicht in je eigen handelen en in het gedrag van de leerlingen, dan is deze training geschikt voor jou!

De training kun je beschouwen als een aanvulling op de training ‘Voor de klas in het speciaal onderwijs’ van Plein C.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Kennis -en inzicht in de belevings- en ervaringswereld van de leerlingen in het speciaal onderwijs 
  • Leren (her)kennen van specifiek gedrag bij de leerling 
  • Onderzoeken van je eigen handelingsverlegenheid m.b.t. specifiek gedrag bij de leerling 
  • Leren observeren aan de hand van het observatiemodel denken, voelen, handelen 
  •  Leren communiceren aan de hand van het observatiemodel: denken, voelen, handelen 
  • Het krijgen van inzicht in je eigen handelen, onderstroom en intuïtie  
  • Kennis van werkvormen die passen bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de leerling.

Praktische zaken
De module bestaat uit twee bijeenkomsten van 2,5 uur. Tussen de bijeenkomsten voer je een observatieopdracht uit op een school en heb je een gesprek met de leerkracht aan de hand van jouw observaties.

Startniveau: je hebt de training “Voor de klas in het speciaal onderwijs” van Plein C gevolgd en/of bent ervaren met het werken in het s(b)o. Bij voorkeur geef je op dit moment les op een s(b)o school. Voorafgaand aan de training ontvang je een intakeformulier.

Over de trainer
De training wordt gegeven door Celine Schweizer, beeldend therapeut en docent/onderzoeker bij de Hogeschool Leeuwarden en de Master Vaktherapie aan de Hogeschool Arnhem/Nijmegen. Zij heeft lang gewerkt in de kinder- en jeugdpsychiatrie als beeldend therapeut en samengewerkt met scholen. In 2020 is zij gepromoveerd op beeldende therapie voor kinderen met autisme.


CONTACT

Heb je vragen over deze training? Mail of bel met Judith Vossen via 06-28739190 of judithvossen@pleinc.nl

Contactpersonen

Judith Vossen

Downloads

Veel kunstvakdocenten die werken in het speciaal onderwijs weten soms niet goed om te gaan met specifiek gedrag van leerlingen en ervaren dit gedrag als lastig. Ze voelen zich handelingsverlegen in situaties die voor hen onverwacht zijn en kunnen niet goed kunnen reageren op het gedrag van de leerling.  Ben je beeldend kunstvakdocent in het speciaal onderwijs en wil je meer inzicht in je eigen handelen en in het gedrag van de leerlingen, dan is deze training geschikt voor jou!

De training kun je beschouwen als een aanvulling op de training ‘Voor de klas in het speciaal onderwijs’ van Plein C.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Kennis -en inzicht in de belevings- en ervaringswereld van de leerlingen in het speciaal onderwijs 
  • Leren (her)kennen van specifiek gedrag bij de leerling 
  • Onderzoeken van je eigen handelingsverlegenheid m.b.t. specifiek gedrag bij de leerling 
  • Leren observeren aan de hand van het observatiemodel denken, voelen, handelen 
  •  Leren communiceren aan de hand van het observatiemodel: denken, voelen, handelen 
  • Het krijgen van inzicht in je eigen handelen, onderstroom en intuïtie  
  • Kennis van werkvormen die passen bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de leerling.

Praktische zaken
De module bestaat uit twee bijeenkomsten van 2,5 uur. Tussen de bijeenkomsten voer je een observatieopdracht uit op een school en heb je een gesprek met de leerkracht aan de hand van jouw observaties.

Startniveau: je hebt de training “Voor de klas in het speciaal onderwijs” van Plein C gevolgd en/of bent ervaren met het werken in het s(b)o. Bij voorkeur geef je op dit moment les op een s(b)o school. Voorafgaand aan de training ontvang je een intakeformulier.

Over de trainer
De training wordt gegeven door Celine Schweizer, beeldend therapeut en docent/onderzoeker bij de Hogeschool Leeuwarden en de Master Vaktherapie aan de Hogeschool Arnhem/Nijmegen. Zij heeft lang gewerkt in de kinder- en jeugdpsychiatrie als beeldend therapeut en samengewerkt met scholen. In 2020 is zij gepromoveerd op beeldende therapie voor kinderen met autisme.


CONTACT

Heb je vragen over deze training? Mail of bel met Judith Vossen via 06-28739190 of judithvossen@pleinc.nl