fbpx

Omgaan met specifiek gedrag in het s(b)o

Informatie

Voor : Cultuurprofessionals met ervaring in het speciaal (basis)onderwijs
Datum : 24 januari en 14 februari 2022 van 9.30-12.00 uur
Plaats : Jansstraat 33 Haarlem
Kosten : €200,- per persoon
Niveau : Post-HBO
Aanmelden Ik heb een vraag

Werken in het speciaal (basis) onderwijs vraagt om veel verschillende eigenschappen van jou als cultuurprofessional. Niet alleen is de belevings- en ervaringswereld anders van kinderen uit het s(b)o, ook het gedrag van deze leerlingen vraagt soms om een andere benadering.

Sta jij als cultuurprofessional voor de klas in het s(b)o en ervaar je dat je soms handelingsverlegen bent in bepaalde situaties? De training 'Omgaan met specifiek gedrag in het s(b)o' geeft jou inzicht in je eigen handelen en biedt handvatten zoals passende werkvormen die aansluiten bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de leerling.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Kennis -en inzicht in de belevings- en ervaringswereld van de leerlingen in het speciaal onderwijs 
  • Leren (her)kennen van specifiek gedrag bij de leerling 
  • Onderzoeken van je eigen handelingsverlegenheid m.b.t. specifiek gedrag bij de leerling 
  • Leren observeren aan de hand van het observatiemodel denken, voelen, handelen 
  •  Leren communiceren aan de hand van het observatiemodel: denken, voelen, handelen 
  • Het krijgen van inzicht in je eigen handelen, onderstroom en intuïtie  
  • Kennis van werkvormen die passen bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de leerling.

Praktische zaken

De module bestaat uit twee bijeenkomsten van 2,5 uur. Tussen de bijeenkomsten voer je een observatieopdracht uit op een school en heb je een gesprek met de leerkracht aan de hand van jouw observaties.

Startniveau: je hebt de training “Voor de klas in het speciaal onderwijs” van Plein C gevolgd en/of bent ervaren met het werken in het s(b)o. Bij voorkeur geef je op dit moment les op een s(b)o school. Voorafgaand aan de training ontvang je een intakeformulier.

Over de trainer
De training wordt gegeven door Celine Schweizer, beeldend therapeut en docent/onderzoeker bij de Hogeschool Leeuwarden en de Master Vaktherapie aan de Hogeschool Arnhem/Nijmegen. Zij heeft lang gewerkt in de kinder- en jeugdpsychiatrie als beeldend therapeut en samengewerkt met scholen. In 2020 is zij gepromoveerd op beeldende therapie voor kinderen met autisme.

CONTACT
Heb je vragen over deze training? Mail met Anna Wiersma - annawiersma@pleinc.nl

Contactpersonen

Anna Wiersma

Downloads

Werken in het speciaal (basis) onderwijs vraagt om veel verschillende eigenschappen van jou als cultuurprofessional. Niet alleen is de belevings- en ervaringswereld anders van kinderen uit het s(b)o, ook het gedrag van deze leerlingen vraagt soms om een andere benadering.

Sta jij als cultuurprofessional voor de klas in het s(b)o en ervaar je dat je soms handelingsverlegen bent in bepaalde situaties? De training 'Omgaan met specifiek gedrag in het s(b)o' geeft jou inzicht in je eigen handelen en biedt handvatten zoals passende werkvormen die aansluiten bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de leerling.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Kennis -en inzicht in de belevings- en ervaringswereld van de leerlingen in het speciaal onderwijs 
  • Leren (her)kennen van specifiek gedrag bij de leerling 
  • Onderzoeken van je eigen handelingsverlegenheid m.b.t. specifiek gedrag bij de leerling 
  • Leren observeren aan de hand van het observatiemodel denken, voelen, handelen 
  •  Leren communiceren aan de hand van het observatiemodel: denken, voelen, handelen 
  • Het krijgen van inzicht in je eigen handelen, onderstroom en intuïtie  
  • Kennis van werkvormen die passen bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de leerling.

Praktische zaken

De module bestaat uit twee bijeenkomsten van 2,5 uur. Tussen de bijeenkomsten voer je een observatieopdracht uit op een school en heb je een gesprek met de leerkracht aan de hand van jouw observaties.

Startniveau: je hebt de training “Voor de klas in het speciaal onderwijs” van Plein C gevolgd en/of bent ervaren met het werken in het s(b)o. Bij voorkeur geef je op dit moment les op een s(b)o school. Voorafgaand aan de training ontvang je een intakeformulier.

Over de trainer
De training wordt gegeven door Celine Schweizer, beeldend therapeut en docent/onderzoeker bij de Hogeschool Leeuwarden en de Master Vaktherapie aan de Hogeschool Arnhem/Nijmegen. Zij heeft lang gewerkt in de kinder- en jeugdpsychiatrie als beeldend therapeut en samengewerkt met scholen. In 2020 is zij gepromoveerd op beeldende therapie voor kinderen met autisme.

CONTACT
Heb je vragen over deze training? Mail met Anna Wiersma - annawiersma@pleinc.nl