ICC Netwerkdag 2018

Informatie

Voor : ICC'ers en hun collega's in het basisonderwijs
Datum : 22 mei 2019
Tijd : 13.00 - 17.00
Plaats : wordt nog bekend gemaakt
Kosten : wordt nog bekend gemaakt
inschrijven is nog niet mogelijk Ik heb een vraag
Een inspirerende middag over CREATIEF en ONTDEKKEND LEREN

Het onderwijs wil haar leerlingen handvatten geven voor een toekomst die nog niet vast staat. Dat is altijd zo geweest, maar de snelheid van de ontwikkelingen neemt steeds meer toe. Door leerlingen creatief te leren denken, één van de 21e eeuwse vaardigheden, wordt hun vermogen meerdere oplossingen voor obstakels te bedenken vergroot.

Cultuureducatie geeft veel mogelijkheden het creatief en ontdekkend vermogen bij leerlingen te stimuleren, net als Wetenschap & Technologie. Dit gebeurt door het creatief proces, waarbij het gaat om het proces van het bedenken, maken en aanpassen.

Impressie ICC Netwerkdag 2018
Creatief & ontdekkend leren

Out of the box? Stop ze er eerst in!

Hoe je kinderen (met plezier) motiveert tot (creatief) ontdekkend leren. Door Heidi van Cuijk

Er zijn veel overeenkomsten tussen cultuuronderwijs en Wetenschap & Techniek. Het gaat bij W&T niet alleen om de techniek maar ook om het innovatiegehalte. Bij cultuuronderwijs speelt veelal het esthetische element een rol. Het creatieve proces is ook heel vergelijkbaar met het ontwerpproces. Bij beide processen gaat het om het ‘outside’ the box-denken: je moet eerst een doos hebben om er vervolgens uit te komen. Creativiteit kan je stimuleren door kaders te plaatsen. Hierdoor gaan kinderen meer op onderzoek uit, ontdekken principes, verkennen materialen en zoeken ze naar mogelijkheden. Aan de hand van een tweetal praktische opdrachten hebben we bovenstaande principes verkend.

Onderzoekend en ontwerpend spelen

Wetenschap & Technologie met kleuters. Door Nanja Zonjee, Claudia Verdu en Edith Louwman

Nanja, Claudia en Edith schreven mee aan de inspiratiemap Onderzoekend en ontwerpend spelen met kleuters. Nanja inspireerde met een aantal concrete voorbeelden. Vervolgens konden de deelnemers van de workshop praktisch aan de slag met allerlei materialen zoals karton en verf en activiteiten die in de map te vinden zijn. De inspiratiemap is hier te downloaden.

Het visje

Karin Kotte liet in de eerste ronde workshops de deelnemers het creatieve proces ervaren aan de hand van ‘het visje’. Bij de opdracht ‘teken een vis’, zijn alle getekende vissen van deelnemers bijna identiek. Terwijl er honderden soorten en vormen vissen zijn. Door foto’s te bekijken van bijzondere vissen, erover te praten met je buurman, gaat info in nieuwe laadjes in je hersenen en ben je in staat om een veel fantasierijkere vis te tekenen. De leerkracht is onmisbaar in dit proces om leerlingen te voorzien van extra input en informatie om het creatieve proces te doorlopen.

Een inspirerende middag over CREATIEF en ONTDEKKEND LEREN

Het onderwijs wil haar leerlingen handvatten geven voor een toekomst die nog niet vast staat. Dat is altijd zo geweest, maar de snelheid van de ontwikkelingen neemt steeds meer toe. Door leerlingen creatief te leren denken, één van de 21e eeuwse vaardigheden, wordt hun vermogen meerdere oplossingen voor obstakels te bedenken vergroot.

Cultuureducatie geeft veel mogelijkheden het creatief en ontdekkend vermogen bij leerlingen te stimuleren, net als Wetenschap & Technologie. Dit gebeurt door het creatief proces, waarbij het gaat om het proces van het bedenken, maken en aanpassen.

Impressie ICC Netwerkdag 2018
Creatief & ontdekkend leren

Out of the box? Stop ze er eerst in!

Hoe je kinderen (met plezier) motiveert tot (creatief) ontdekkend leren. Door Heidi van Cuijk

Er zijn veel overeenkomsten tussen cultuuronderwijs en Wetenschap & Techniek. Het gaat bij W&T niet alleen om de techniek maar ook om het innovatiegehalte. Bij cultuuronderwijs speelt veelal het esthetische element een rol. Het creatieve proces is ook heel vergelijkbaar met het ontwerpproces. Bij beide processen gaat het om het ‘outside’ the box-denken: je moet eerst een doos hebben om er vervolgens uit te komen. Creativiteit kan je stimuleren door kaders te plaatsen. Hierdoor gaan kinderen meer op onderzoek uit, ontdekken principes, verkennen materialen en zoeken ze naar mogelijkheden. Aan de hand van een tweetal praktische opdrachten hebben we bovenstaande principes verkend.

Onderzoekend en ontwerpend spelen

Wetenschap & Technologie met kleuters. Door Nanja Zonjee, Claudia Verdu en Edith Louwman

Nanja, Claudia en Edith schreven mee aan de inspiratiemap Onderzoekend en ontwerpend spelen met kleuters. Nanja inspireerde met een aantal concrete voorbeelden. Vervolgens konden de deelnemers van de workshop praktisch aan de slag met allerlei materialen zoals karton en verf en activiteiten die in de map te vinden zijn. De inspiratiemap is hier te downloaden.

Het visje

Karin Kotte liet in de eerste ronde workshops de deelnemers het creatieve proces ervaren aan de hand van ‘het visje’. Bij de opdracht ‘teken een vis’, zijn alle getekende vissen van deelnemers bijna identiek. Terwijl er honderden soorten en vormen vissen zijn. Door foto’s te bekijken van bijzondere vissen, erover te praten met je buurman, gaat info in nieuwe laadjes in je hersenen en ben je in staat om een veel fantasierijkere vis te tekenen. De leerkracht is onmisbaar in dit proces om leerlingen te voorzien van extra input en informatie om het creatieve proces te doorlopen.