Erfgoedleerlijn, voor alle basisschoolgroepen

Informatie

Voor : alle leerjaren van het basisonderwijs
Kerndoelen : 51, 52, 53, 56
Thema's : voorwerpen, gebouwen, landschappen, vroeger en nu
Kosten : gratis online lespakket met digibordlessen
bekijk de Erfgoedleerlijn Ik heb een vraag

Elke school kan gebruik maken van de Erfgoedleerlijn Noord-Holland! Leerlingen onderzoeken hiermee het erfgoed in hun eigen omgeving.

De Erfgoedleerlijn is ontwikkelingsgericht. Kinderen verwerven kennis door het gebruiken en ontwikkelen van cognitieve vaardigheden als waarnemen, verbeelden, vragen stellen, gedachten onder woorden brengen, categoriseren en analyseren. Hiermee krijgen zij handvatten om ook op andere plaatsen en momenten betekenis te verlenen aan erfgoed om hen heen.

De lessen vinden plaats op school. Bij elk pakket is het mogelijk om een erfgoedinstelling of erfgoedplek in de omgeving te bezoeken.

De lessen

Groep 1/2 Vroeger & nu

over het onderscheid tussen vroeger en nu
Wat betekent vroeger? Wat hoort bij vroeger en wat hoort bij nu? Hoeveel vroegers zijn er eigenlijk? Met behulp van opa’s en oma’s, een voorleesverhaal, liedjes, en digitale spelletjes ontwikkelen de leerlingen beginnend historisch besef.

Groep 3/4 Voorwerpen

over verzamelen
Kinderen, strandjutters en museumdirecteuren – allemaal zijn ze bezig met verzamelen. Waarom eigenlijk? En wat kun je met zo’n verzameling allemaal doen? Door goed naar voorwerpen te kijken gaan de leerlingen categoriseren, selecteren en beredeneren wat waardevol is. Een museumbezoek of een klassenmuseum rondt dit lespakket af.

Groep 5/6 Gebouwen

over bijzondere bouwwerken en monumenten
Alle gebouwen zijn verschillend. Waarom is dat? En heeft de vorm van een gebouw iets te maken met de functie? De leerlingen oefenen in het kijken naar gebouwen en leren waarom monumenten beschermd worden. Daarbij hoort ook een bezoek aan een monument in hun eigen woonplaats.

Groep 7 Landschap

over het ontstaan van Noord-Holland
Is landschap ook erfgoed? Ja, in Nederland wel. De leerlingen leren, aan de hand van historische kaarten, hoe het landschap in de loop van de tijd veranderd is door menselijk ingrijpen. In hun eigen omgeving onderzoeken ze hoe het landschap is ontstaan.

Groep 8 Allemaal erfgoed

allemaal erfgoed
Dit lespakket gaat over de rijke diversiteit van erfgoed. De leerlingen leren dat er materieel (tastbaar) én immaterieel erfgoed bestaat. Hoe we dat erfgoed waarderen hangt af van de tijd, de plaats en de mensen die ermee te maken hebben. Aan de hand van hun persoonlijke erfgoed krijgen de leerlingen inzicht in de waarden die erfgoed vertegenwoordigt.

Contactpersonen


Elke school kan gebruik maken van de Erfgoedleerlijn Noord-Holland! Leerlingen onderzoeken hiermee het erfgoed in hun eigen omgeving.

De Erfgoedleerlijn is ontwikkelingsgericht. Kinderen verwerven kennis door het gebruiken en ontwikkelen van cognitieve vaardigheden als waarnemen, verbeelden, vragen stellen, gedachten onder woorden brengen, categoriseren en analyseren. Hiermee krijgen zij handvatten om ook op andere plaatsen en momenten betekenis te verlenen aan erfgoed om hen heen.

De lessen vinden plaats op school. Bij elk pakket is het mogelijk om een erfgoedinstelling of erfgoedplek in de omgeving te bezoeken.

De lessen

Groep 1/2 Vroeger & nu

over het onderscheid tussen vroeger en nu
Wat betekent vroeger? Wat hoort bij vroeger en wat hoort bij nu? Hoeveel vroegers zijn er eigenlijk? Met behulp van opa’s en oma’s, een voorleesverhaal, liedjes, en digitale spelletjes ontwikkelen de leerlingen beginnend historisch besef.

Groep 3/4 Voorwerpen

over verzamelen
Kinderen, strandjutters en museumdirecteuren – allemaal zijn ze bezig met verzamelen. Waarom eigenlijk? En wat kun je met zo’n verzameling allemaal doen? Door goed naar voorwerpen te kijken gaan de leerlingen categoriseren, selecteren en beredeneren wat waardevol is. Een museumbezoek of een klassenmuseum rondt dit lespakket af.

Groep 5/6 Gebouwen

over bijzondere bouwwerken en monumenten
Alle gebouwen zijn verschillend. Waarom is dat? En heeft de vorm van een gebouw iets te maken met de functie? De leerlingen oefenen in het kijken naar gebouwen en leren waarom monumenten beschermd worden. Daarbij hoort ook een bezoek aan een monument in hun eigen woonplaats.

Groep 7 Landschap

over het ontstaan van Noord-Holland
Is landschap ook erfgoed? Ja, in Nederland wel. De leerlingen leren, aan de hand van historische kaarten, hoe het landschap in de loop van de tijd veranderd is door menselijk ingrijpen. In hun eigen omgeving onderzoeken ze hoe het landschap is ontstaan.

Groep 8 Allemaal erfgoed

allemaal erfgoed
Dit lespakket gaat over de rijke diversiteit van erfgoed. De leerlingen leren dat er materieel (tastbaar) én immaterieel erfgoed bestaat. Hoe we dat erfgoed waarderen hangt af van de tijd, de plaats en de mensen die ermee te maken hebben. Aan de hand van hun persoonlijke erfgoed krijgen de leerlingen inzicht in de waarden die erfgoed vertegenwoordigt.