Over de rol van cultuurprofessionals

Informatie

Voor : cultuurdocenten, museummedewerkers, cultuuraanbieders, zzp'ers
Datum : vrijdag 22 juni 2018
Tijd : 13.30 - 17.00 (met borrel na afloop)
Locatie : De Stoomhal, Pakhuisplein 22, Wormer
Kosten : 45,- (maar meld je je aan vóór 1 juni dan betaal je maar € 30,-)
Aanmelden Ik heb een vraag

Een verrassende middag over jóuw rol voor de klas

Merk je dat je rol voor de klas verandert? Was je vroeger nog de vakdocent of educatiemedewerker die zijn passie en kennis kwam overdragen aan een klas vol schoolkinderen, tegenwoordig vragen scholen hele andere dingen van je. Projecten worden in co-creatie ontwikkeld of je wordt gevraagd om leerkrachten te coachen om zélf de cultuurles te verzorgen.

De grote vraag is: past deze rol je eigenlijk wel?

Deze middag gaan de billen van de stoel en ga je actief op zoek naar jouw rol in het onderwijs. Je ontmoet  in verschillende workshops kenners van coaching en co-creatie in het cultuuronderwijs, die je laten zien hoe je dit kan aanpakken en je laten ontdekken wat bij jou past. In gesprek met de collega-vakdocenten tref je gelijkenissen en scherp je je mening aan.

Deze bijeenkomst van De Beweging is speciaal voor cultuurdocenten, zowel zzp’ers als docenten die werken voor een culturele instelling. Ook educatief medewerkers van musea en culturele instellingen nodigen we van harte uit voor deze middag.

Programma

13.00-13.30                  Inloop          

13.30-14.30                  Inspirerende opening

14.30-15.20                  1e workshopronde

Workshop ronde 1
  • Hoe vergroot je je coachvaardigheden? Ruth Slob
    Heb je al ervaring met het coachen van leerkrachten en loop je tegen dingen aan? Dan kan je tijdens deze interactieve workshop jouw vraag of probleem inbrengen. Aan het einde van de workshop heb je een lijst van do’s en don’ts verzameld die jou helpen om in de toekomst deze vraag of dit probleem op te lossen. Voor deze workshop kunnen zich maximaal 8 deelnemers inschrijven.
  • Wat is co- teaching en hoe doe je dat? Joanne Smolders , Aslan Muziekcentrum
    In deze workshop laat Muziekcentrum Aslan je kennismaken met de door hen, uit onderzoek ontwikkelde, 7 modellen voor co -teaching. Je maakt kennis met een aantal nieuwe werkvormen die je via co-teaching didactisch kunt inzetten. De werkvormen die je in deze workshop leert zijn ook toepasbaar in andere disciplines.
  • Hoe creëer je ècht eigenaarschap in de school?  Marieke Ploeg
    Waar lopen leerkrachten warm voor? En hoe verbind je dit aan je samenwerking met de school? We gaan op zoek naar het ‘haakje’ in de school van waaruit eigenaarschap kan groeien. In deze workshop staan je eigen vragen rond eigenaarschap centraal​. En je ontdekt hoe jij, juist vanuit je eigen expertise, hier leven in kan blazen.​ Organisatiekunstenaar Marieke Ploeg deelt haar ervaringen met participatie en eigenaarschap die zij heeft opgedaan in het werken met o.a. gemeentes, welzijnswerk, speeltuinen en hoger onderwijs​.

15.20-15.30      Korte pauze

15.30-16.20      2e workshopronde

Workshops ronde 2
  • Omgaan met weerstand  Ben Hekkema
    In deze workshop leer je weerstand herkennen bij een leerkracht, ICC’er of directeur en krijg je handvatten hoe je ermee om kan gaan.
  • Het perspectief van de school Anouk van der Vlies (cultuurbegeleider IKC De Ark in Vlaardingen)
    Een school vertelt over de veranderende rol van de cultuurdocent binnen de school. Wat werkt wel en wat werkt niet?
  • Hoe vergroot je je coachvaardigheden? Ruth Slob
    Heb je al ervaring met het coachen van leerkrachten en loop je tegen dingen aan? Dan kan je tijdens deze interactieve workshop jouw vraag of probleem inbrengen. Aan het einde van de workshop heb je een lijst van do’s en dont's verzameld die jou helpen om in de toekomst deze vraag of dit probleem op te lossen. Voor deze workshop kunnen zich maximaal 8 deelnemers inschrijven.

16.30-17.00    Afsluiting en borrel

De bijeenkomst organiseren wij in samenwerking met FluXus

Contactpersonen

Ellie van den Bomen

Downloads

Een verrassende middag over jóuw rol voor de klas

Merk je dat je rol voor de klas verandert? Was je vroeger nog de vakdocent of educatiemedewerker die zijn passie en kennis kwam overdragen aan een klas vol schoolkinderen, tegenwoordig vragen scholen hele andere dingen van je. Projecten worden in co-creatie ontwikkeld of je wordt gevraagd om leerkrachten te coachen om zélf de cultuurles te verzorgen.

De grote vraag is: past deze rol je eigenlijk wel?

Deze middag gaan de billen van de stoel en ga je actief op zoek naar jouw rol in het onderwijs. Je ontmoet  in verschillende workshops kenners van coaching en co-creatie in het cultuuronderwijs, die je laten zien hoe je dit kan aanpakken en je laten ontdekken wat bij jou past. In gesprek met de collega-vakdocenten tref je gelijkenissen en scherp je je mening aan.

Deze bijeenkomst van De Beweging is speciaal voor cultuurdocenten, zowel zzp’ers als docenten die werken voor een culturele instelling. Ook educatief medewerkers van musea en culturele instellingen nodigen we van harte uit voor deze middag.

Programma

13.00-13.30                  Inloop          

13.30-14.30                  Inspirerende opening

14.30-15.20                  1e workshopronde

Workshop ronde 1
  • Hoe vergroot je je coachvaardigheden? Ruth Slob
    Heb je al ervaring met het coachen van leerkrachten en loop je tegen dingen aan? Dan kan je tijdens deze interactieve workshop jouw vraag of probleem inbrengen. Aan het einde van de workshop heb je een lijst van do’s en don’ts verzameld die jou helpen om in de toekomst deze vraag of dit probleem op te lossen. Voor deze workshop kunnen zich maximaal 8 deelnemers inschrijven.
  • Wat is co- teaching en hoe doe je dat? Joanne Smolders , Aslan Muziekcentrum
    In deze workshop laat Muziekcentrum Aslan je kennismaken met de door hen, uit onderzoek ontwikkelde, 7 modellen voor co -teaching. Je maakt kennis met een aantal nieuwe werkvormen die je via co-teaching didactisch kunt inzetten. De werkvormen die je in deze workshop leert zijn ook toepasbaar in andere disciplines.
  • Hoe creëer je ècht eigenaarschap in de school?  Marieke Ploeg
    Waar lopen leerkrachten warm voor? En hoe verbind je dit aan je samenwerking met de school? We gaan op zoek naar het ‘haakje’ in de school van waaruit eigenaarschap kan groeien. In deze workshop staan je eigen vragen rond eigenaarschap centraal​. En je ontdekt hoe jij, juist vanuit je eigen expertise, hier leven in kan blazen.​ Organisatiekunstenaar Marieke Ploeg deelt haar ervaringen met participatie en eigenaarschap die zij heeft opgedaan in het werken met o.a. gemeentes, welzijnswerk, speeltuinen en hoger onderwijs​.

15.20-15.30      Korte pauze

15.30-16.20      2e workshopronde

Workshops ronde 2
  • Omgaan met weerstand  Ben Hekkema
    In deze workshop leer je weerstand herkennen bij een leerkracht, ICC’er of directeur en krijg je handvatten hoe je ermee om kan gaan.
  • Het perspectief van de school Anouk van der Vlies (cultuurbegeleider IKC De Ark in Vlaardingen)
    Een school vertelt over de veranderende rol van de cultuurdocent binnen de school. Wat werkt wel en wat werkt niet?
  • Hoe vergroot je je coachvaardigheden? Ruth Slob
    Heb je al ervaring met het coachen van leerkrachten en loop je tegen dingen aan? Dan kan je tijdens deze interactieve workshop jouw vraag of probleem inbrengen. Aan het einde van de workshop heb je een lijst van do’s en dont's verzameld die jou helpen om in de toekomst deze vraag of dit probleem op te lossen. Voor deze workshop kunnen zich maximaal 8 deelnemers inschrijven.

16.30-17.00    Afsluiting en borrel

De bijeenkomst organiseren wij in samenwerking met FluXus